.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گورستان اسلامي سفيدچاه، گلستاني که محافظت نمي‌شود
 گورستان اسلامي سفيدچاه، گلستاني که محافظت نمي‌شود

فارس: گورستان سفيد چاه با پيشينه‌اي کهن که به دوره تيموريان مي‌رسد، نگيني درخشان در سرزمين سبز علويان است که نظير ندارد، اما با اين اوصاف آن طور که شايسته و بايسته است پاسداري و حفاظت نمي‌شود.از جاده‌هاي زيباي بهشهر در بخش کوهستاني و يانه‌سر که مي‌گذري وقتي در ارتفاع بيش از 1700 متري دريا قرار گرفتي مي‌تواني حتي در گرماي تابستان از حس تازگي بهره ببري.

در مسير بهشهر به دامغان که بخشي از آن با شهرستان گلوگاه مشترک هست، روستاهاي شناخته شده و بعضاً دور افتاده‌اي قرار دارند که در دل خود نعمت‌ها و آثار زيباي تاريخي، فرهنگي و طبيعي را جاي داده‌اند.

سفيدچاه يکي از اين روستاهايي است که همه قشنگي‌ها را با خود دارد، هم گذر تاريخ را در آن مي‌بيني، هم معنويت را و هم زيبايي‌هاي طبيعي‌اش را، همچنين در پيشاني اين روستا و در مسيري که مي‌تواني خود را تا ساعتي به چشمه علي دامغان برساني، گورستاني مي‌بيني که در زمره نخستين قبرستان‌هاي مسلمانان است و گواه آن سنگ نوشته‌ها و نقوش هندسي و اسليمي و سمبوليک و اسامي سادات و بزرگان ميرعمادي و مرعشي است.

اين گورستان که برخي‌ها تاريخ آن را به 1200 سال پيش نسبت مي‌دهند در قلب خود بقعه متبرکه امامزادگان منصور، ابراهيم و رحمان از نوادر امام موسي کاظم(ع) را دارد و در شمال خود هم گلزار شهدا که بيش از يک‌صد شهيد از بهشهر، گلوگاه، سمنان و گرگان در آن آرميده‌اند را در خود جاي داده و از طرفي با چشم‌اندازي رويايي، ترکيب زيبايي از تاريخ و فرهنگ و طبيعت را به نقشي بي‌بديل تبديل کرده است که براي هر رهگذري بي‌گذار نمي‌افتد.

اين تاريخ ماندگار که در اسفندماه 81 با شماره 7845 به ثبت آثار ملي ايران درآمده است، اکنون بدون حفاظ و مراقبت در دل کوه‌هاي جهان مورا جا خشک کرده است. شباهنگام اگر نور چراغ بقعه نباشد قبرستان را به سختي مي‌بيني و اين شايسته يک اثر ملي نيست.

ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي‌گويد: مي‌خواهد ميراث کهن سفيدچاه را باب ميل خود اداره کند، اما بودجه ندارد و با اين پول‌هاي قطره‌اي نمي‌شود تاريخ را حفاظت کرد. اين سازمان مطابق اهداف خود، دفن اموات جديد را در کنار قبور جديد ممنوع اعلام کرده اما با اين وجود مي‌بينيم که قبرهاي چند ساله و چندماهه در کنار قبور هزار ساله و چند صد ساله گورستان تاريخي را به ترکيبي ناهمگون تبديل کرده و تاکيدات ميراث فرهنگي مبني بر در نظر گرفتن زمين ديگري براي دفن اموات جديد، تاکنون ثمره‌اي نداشت و اين سازمان بايد هرچه زودتر کار حفاظت از گورستان را در اندازه يک اثر ملي آغاز کند.

از طرفي سازمان اوقاف و امور خيريه و معاونت بقاع و اماکن متبرکه با توجه به ساختار گورستان سفيد چاه که بقعه‌اي را هم در دل خود دارد بر اساس اهداف سازماني خود مي‌گويد: نذورات مردم بايد صرف بقعه و امامزاده و توسعه آن شود و ميراث فرهنگي بايد کار خود را بکند و از کيسه خليفه نبخشد.

اين سازمان معتقد است چون بعد از گذشت 30 سال مي‌شود قبور جديد را با قبور قديمي جايگزين کرد بنابراين اشکال شرعي در اين موضوع ديده نمي‌شود.

بخش ديگري از ماجرا در دست بنياد شهيد و امور ايثارگران است. گلزار شهداي سفيد چاه جايي است که در اطراف خود قبور تاريخي را مي‌بيند و چه بخواهد و چه نخواهد در ساماندهي گورستان دخيل مي‌شود و اين بنياد معطل بودجه‌هاي ملي است تا بهتر بتواند گلزار شهدا را سامان دهد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شادی 8 شهريور 1391
واقعا ملت مرده پرستی هستیم.
بابايي 8 شهريور 1391
بيش از 400شهيد است حدود 200شهيد فقط گلوگاهي وهزارجريب گلوگاه هستند شهداي گرانقدر شهرستاني بندرگز - هزارجريب بهشهر - هزارجريب نكا وحتي كردكوي نيز هستند ضمنا اغلب قبور و شهدا مربوط به گلوگاه است اما حوزه جغرافيايي بهشهر است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.127 seconds.